Kuidas suvistel festivalidel tervislikult toituda?

Suvi kestab veel ning iga päev toimub kuskil midagi põnevat. Festivalidel, üritustel ja kontsertidel on alati mõnus heas seltskonnas midagi süüa-juua, aga mida valida, et see oleks ka tervislik?

Suveüritustel pakutakse peamiselt nö vana ja head klassikat (kuigi viimasel ajal on aina rohkem näha positiivse trendina värsket, maitsvat ja tervislikuma otsa valmistoitu) – šašlõkki, kartulit ja kapsast, vahel juurde tsipa värsket salatit; friikartuleid; suhkruvatti ja pehmet jäätist.

Kuidas nende võimaluste vahel orienteeruda nii, et saaks langetatud siiski piisavalt tervisesõbralik valik?

Kui tahad kindel olla, et leiad midagi tervislikule toitujale meelepärast, valmistu ette ning pista kotti midagi maitsvat ja tervislikku – näiteks täpselt taskusse mahtuv toorbatoon, nelja erineva täidisega maius või tumeda šokolaadiga kaetud riisivahvel, mandel, ingver või jõhvikas.

Kes magusa usku ei ole, saavad nosida soolase mekiga India pähkleid, meresoolaga riisivahvleid või tomatise röstiga kõrvitsaseemneid.

Meie maitsvate ja tervislike näkside seast leiab kindlasti igaüks omale uue (suve)lemmiku. Kogu valiku leiad klikates siia.

Panime kokku ühe nimekirja erinevatest nõuannetest, millest võiks kasu olla igal suvisel üritusel:

  • Ära söö korraga kartulit ja liha. Kartulit ja liha on korraga süües kehal pigem raske seedida. Seega kui valid söögiks liha, siis võta kõrvale salatit, mitte kartulit. Väike erinevus taldrikul, aga suur erinevus kehas.
  • Vali kartuli või riisi asemel köögiviljad. Suvisel festivalil tühja kõhuga lõpuks lettide juurde jõudes on väga kerge süüa liiga palju süsivesikuid. Väike lihtne nipp – kui tellid süüa, siis võta kartuli või riisi asemel hoopis küpsetatud köögivilju, mis tavaliselt samuti valikus on. Nii väldid päris korralikus koguses süsivesikuid ja su keha tänab sind.
  • Tarbi joogiks puhast vett või puhast mahla. Gaseeritud magustatud joogid, mahlad ja alkohol võivad tunduda suvekuumuses ahvatlevad, aga nendes on rohkelt ebavajalikku suhkrut ja süsivesikuid. Lisaks on pakimahlad ja alkohol oma toitainete hulka arvestades kehale mitte joogiks, vaid hoopis söögiks. Seega janu kustutamiseks joo kindlasti hoopis puhast vett ning vähenda teadlikult magustatud jookide tarbimist. Muide, see on kasulik ka su hammastele, sest suhkur on number üks hammaste lõhkuja! Kui oled siiski mahla fänn, siis eelista kindlasti puhta koostisega mahla, kuhu pole lisatud suhkrut. Loodusväe kõrrejoogid on küllusliku maitsega ja sisaldavad ainult puu- ja juurviljades esinevaid suhkruid. Meie täismahlad on aga veelgi vägevamad janukustutajad, sisaldades otse mahladest pressitud lahjendamata marjaväge. Suhkrut, ilmselgelt, pole lisatud!
Kas eelistad mustikat, pohla või hoopis mustsõstart? Meie looduslikku energiat otsast-otsani täis täismahladega saad lähemalt tutvust teha siin.
  • Väldi näksimist ja järgi kindlaid toidukordi. Trennis end suvevormi ajada on hea, aga veel parem on läbi terve aasta heas vormis püsida. Toitumine on hea vormi puhul kriitilise tähtsusega ning näksimisharjumus üks võtmeküsimustest. Veetes festivalil mõnusalt aega, on väga lihtne märkamatult pidevalt midagi näksida. Väike amps siin ja seal ei tundu eraldi võttes suurena, aga kui päeva lõpuks söödud kogused kokku lüüa, võid imestada, kui palju kaloreid endale märkamatult sisse oled söönud. Seega väldi näksimist ja püüa kinni hoida konkreetsetest söögiaegadest. Kui aga tahad siiski midagi näksida, vali selleks tervislik amps, näiteks pista kodust lahkudes taskusse just selisteks puhkudeks mõeldud kolme erineva maitsega toorbatoon, vaarika- või šokolaadimaitseline proteiinibatoon või nelja erineva täidisega šokolaadise mekiga maius.
  • Ära söö kuuma ja külma korraga. Kuum šašlõkk ja külm jook samaaegselt pole hea mõte. Seda mitmel põhjusel – esiteks ei meeldi see üldse su hammastele. Ja teiseks ei meeldi see sugugi su maole. Selgitame lähemalt: maomahlade ülesanne on seedida toitu. Külm jahutab mao kuumust (mao kuumuse mõiste pärineb Hiina meditsiinist) ja aeglustab seedimise protsessi. Liigne kuumus vajab maos eelkõige jahutamist ja alles siis saab magu hakata tegelema selle lagundamisega. Seega pole külma-kuuma korraga tarbimine hea ei hammastele ega seedimisele.
  • Vali fritüüritud toidu asemel küpsetatud toit. Küpsetatud toidus pole nii palju õli ja seda on tunduvalt vähem töödeldud. Küpsetatud kartul on sama maitsev kui fritüüritud ja samas oi kui palju tervislikum.
  • Eelista bataadifriikaid. Bataat ehk maguskartul on tervislikum ja organismile kergem seedida kui tavaline kartul. Kui valid klassikaliste friikartulite ja bataadifriikate vahel, vali alati viimased.

  • Oota jäätisega. Mäletad paar punkti eespool olnud juttu külmast toidust ja mao kuumusest? Just sellepärast on soovituslik süüa jäätist vähemalt 15 minutit enne või 30 minutit pärast põhitoidu söömist. Põhjus lihtne – enne süües jõuab mao kuumus raskema toidu seedimiseks taastuda (ehk magu on võimeline toitu seedima ega ole maha jahutatud) ning pärast on põhitoit juba seeditud, kui hakkad külma ampsama (jäätis ei jahuta magu maha, kui see on parasjagu liha ja salatit täis).
  • Alkoholi tarbides joo kõrvale samas koguses vett. Kui soovid juua alkoholi, tasub seda teha targalt. Et tore oleks olla nii alkoholi joomise ajal kui järgmisel hommikul ja et tore oleks kõikidel teistel sinu ümber. Liiga purjus inimesed avalikus kohas ei muuda kellegi olemist ilusamaks. Lihtne ja konkreetne reegel: nii palju kui jood alkoholi, joo peale ka vett.

Kindlasti on häid nõuandeid kamaluga veel, kuid panime siinkohal kirja peamised, millele üks tervislikku eluviisi väärtustav festivalikülastaja võiks mõelda. Tervislikud valikud on aluseks heale enesetundele ning iga amps loeb alati ja igas olukorras, mistõttu tasub ka vallatus suveenergias kümmeldes tähele panna, kui palju jäätist juba söödud on; mitmes kokteil klaasi valatakse ning kas ja kui palju täna juba värsket salatit söönud oled!

Avasta 4 lihtsat muudatust toitumises, mis aitavad sul tunda end terve ja rõõmsana!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.