Kuidas nautida jõule tervisega lõivu maksmata?

Ülevas jõulumeeleolus on lihtne mitte tähele panna, kui palju maiustusi sel imelisel ajal meid ümberringi ahvatleb. Kommid ja piparkoogid leiab nii päkapiku sussi seest kui kingipakkidest, külla minneski on kõige lihtsam võtta kaasa kommikarp.

Need levinud maiustused sisaldavad aga enamasti rafineerimata ehk valget suhkrut ja jahu, mis ei anna kehale midagi peale tühja energia ning millega liialdamisel tuleb mõne aja möödudes üsna tõenäoliselt tervisega lõivu maksta. Mida siis jälgida jõuluajaks maiustusi valides?

Liigne suhkur teeb pahuraks

Maiustades suhkrurohkete kommide või piparkookidega, viivad need energiataseme küll lühiajaliselt üles ja tekitavad mõnutunde, kuid sellele järgneb kiire langus – ajutine energiatulv asendub veresuhkru alanedes väsimusega, muutume pahuraks ja rahutuks. Seda põhjusel, et keha toodab stressihormoone adrenaliini ja kortisooli, püüdes ise veresuhkru taset tasakaalustada.

Et ennast jälle paremini tunda, on lihtne sattuda nõiaringi ning haarata uus maiuspala. Kasvavate magusakogustega kaasnevad aga üsna kiiresti kehakaalu tõus ja veresuhkruhäired, millest võib kergesti areneda teise tüübi diabeet. Samal põhjusel tasub piirata valge jahu, kofeiini ning rafineeritud ehk ületöödeldud toiduainete tarbimist. Valge suhkru asemel tasub eelistada toitainerohkemad magustajad, milles on säilinud suhkruroos sisalduvad vitamiinid ja mineraalid, näiteks roosuhkur või mesi.

Ka valgele nisujahule leidub mitmeid tervislikumaid asendajaid, näiteks toortatrajahu, mis sisaldab teiste teraviljadega võrreldes enam B-grupi vitamiine, mineraalaineid ja asendamatuid aminohappeid. Tatravalgud on erinevalt nisuvalgust gluteenist hästi lahustuvad ja omastatavad ega tekita kõhus rasket tunnet, puhitust ja gaase.

Lisaained koormavad organismi

Tavatööstuses lisatakse maiustustesse sageli mitmeid kunstlikke lisaaineid eesmärgiga parandada toidu maitset, lõhna, värvust, struktuuri ning muid omadusi ja pidurdada riknemist. Sageli kasutatavad lisaained on näiteks värv- ja säilitusained ning maitse- ja lõhnatugevdajad.

Ent mittelooduslikel lisaainetel võib olla mitmeid kahjulikke kõrvaltoimeid ning need võivad vallandada tundlikel inimestel allergia, põhjustada rasvumist ja muid tervisehäireid, mis võivad ilmsiks tulla alles mõne aja möödudes. Eriti ohtlikud on lisaained lastele.

Mahe- ehk ökotoit on looduspuhas – vaba kunstlikest lisaainetest ning seeläbi tervisele kasulikum. Mahetoidul on suurem toiteväärtus, see sisaldab rohkem vitamiine, mineraale ja antioksüdante ning maitseb ja lõhnab ehedalt. Looduspuhast ja toitainerikast ökotoitu süües kaob ka vajadus pideva näksimise järele ning oht süüa liiga palju.

Päkapikk, üllata lapsi mahemaiustustega!

Mahedad kõrrejoogid

  • Sisaldavad lausa 60% otse pressitud mahla
  • Ei ole valmistatud kontsentraadist
  • Ei ole lisatud suhkrut
  • Lisa-, värv- ja säilitusainetevaba

Toitvad toorbatoonid

  • Kuumtöötlemata (alla 42 kraadi), nii et säilinud on kõik vitamiinid
  • Ei ole lisatud suhkrut
  • Kõrge kiudainesisaldusega
  • Gluteenivaba ja vegan

Vastupandamatult maitsvad näksid

  • Kõrge toiteväärtusega vahepalad
  • Kõrge valgu-, kiudaine- ja magneesiumisisaldusega
  • Röstitud rasvainevabalt
  • Tumedas õiglase kaubanduse šokolaadis ja magustatud vähese roosuhkruga
  • Lisa-, värv- ja säilitusainetevabad
Avasta 4 lihtsat muudatust toitumises, mis aitavad sul tunda end terve ja rõõmsana!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.