Kuidas kontoris tervislikult snäkkida?

Tööajal peaks ideaalses maailmas igal ajahetkel pea selge ja mõte klaar olema. Maksimaalse sisemise energiataseme ja vaimu virgena hoidmisel on väga oluline roll toitumisel.

Nüüd mõtled kindlasti „Mul on toidukordadega küll kõik paigas. Söön hommikul ja lõunal ning kui õhtul koju jõuan, vaaritan endale korraliku õhtusöögi, seega mind see jutt ei puuduta!“.

Ja just nii lihtsalt unustasid Sa ühe väga olulise tervisliku toitumise põhimõtte: põhitoidukordade-vahelised vahepalad ja nende tähtsus kogu meie keha jaoks.

3 põhitoidukorda, 2 vahepala

Ilmselt oleme me kõik tundnud, kuidas peale lõunasööki tekib tohutu väsimus ja rammestus ning töötegemisest ei tule enam midagi välja.

Vahepalad on just need, mille tarbimine annab sulle nii vajalikku ajutoitu, et olla töö juures produktiivne. Lisaks aitavad vahepalad vältida nii lõunast kui õhtust ülesöömist ja hoida stabiilsena veresuhkrutaseme. Stabiilne veresuhkrutase omakorda aitab ohjes hoida magusaisu ning selle tulemusel on lihtsam kontoris laual ilutsevast kommi- ja küpsisekausist käed eemale hoida.

Haara kaasa

Esimesena pähe tulev ja kõige lihtsam variant on haarata vahepalaks midagi kaasa: näiteks puuvilju, pähkleid, toorbatoone. Üks paraja suurusega puuvili ja 10 pähklit/mandlit või üks toorbatoon on suurepärane vahepala kahe põhitoidukorra vahel.

Kui oled mõne aja nende valikutega piirdunud, hakkab hing vaheldust nõudma ning see on suurepärane hetk edasimõtlemiseks, millised variandid toidulaua rikastamiseks veel olemas on.

Valmista ise

On tuhandeid suurepäraseid soolaseid ja magusaid taevalikult maitsvate vahepalade variante, mida lihtsa vaevaga kontorisse kaasa valmistada. Need vajavad küll pisut ettevalmistusaega, kuid järgmistel päevadel tasub investeeritud aeg end kuhjaga tasa, kui maitsvat nosimist omast käest võtta on.

Kaunviljadest saab valmistada nii palju erinevaid imemaitsvaid vahepalasid, et sellest võiks kirjutada eraldi raamatu. Kaunviljad sisaldavad rohkelt kiudaineid ning aeglaseid süsivesikuid, mis seeduvad aeglasemalt ja seeläbi aitavad olla pikema aja vältel ergas ja töövõimeline.

Mida maitsvat ja toitvat saab kikerhernestest?

Kõige esimese variandina käime välja aegumatu hummuse ehk kikerhernemäärde. Hummuse tegemine on lihtne ning maitsenüansse piirab ainult sinu enda fantaasia.

Soolasel kujul saab hummuse maitset timmida kasutades erinevaid vürtse (vürtsköömned, suitsupaprika, garam masala, tšilli, koriander jne) või toorainet (oled sa proovinud kikerhernestele anda lisamaitsenüanssi röstitud peedi või porgandiga või teinud hummuse põhja valgetestpunastest ubadest või hoopis läätsedest?)

Hummus sobib ka magustoiduks, lisa sinna vaid vürtside asemel toorkakaopulbrit, kookospiima, leotatud datleid või mõnda tervislikku magustajat ning naudi sokolaadikreemi tekstuuri ja maitsega maiuspala näiteks koos puuviljade ja riisivahvliga.

Lisaks saab kikerhernestest valmistada ka uhke tordi, mis on palju vöökohasõbralikum ning toiteaineterikkam, kui tavalised nisujahu ja lisatud valge suhkruga variandid.

Midagi õige magusat

Magusasõpradele on imehea vahepala chia-puding. Sega õhtul väiksemasse kaanega purki valmis kookospiim ja chia-seemned, magusaks lisa pisut mett või muud meelepärast magustajat. Nii saad endale mõnusa chia-pudingu põhja, mida hakata täiendama endale meelepäraste lisanditega. Lisa juurde marju, puuvilju, pähkleid, mandleid, kookoshelbeid vmt. Aseta puding külmkappi järgmist päeva ootama ning ongi valmis imehea vahepala, mida tööjuures otse purgist maiustada.

Marjadega segatud chia-puding sisaldab mitmeid rasvahappeid ja vitamiine, mis aitavad kaasa ajutegevuse ja mälu heale tööle.

Hea võimalus pärastlõunasel nullenergia ajal energiat ammutada on väge täis toortatra-šokolaadi smuuti. Kuumtöötlemata mahetoortatra kruupides on säilinud kõik tatras sisalduvad väärtuslikud mineraalained ja muud toitained.

Toekas ja toitev

Kui oled aga hommikuti pigem kergema söögiga ja tead, et enne lõunasööki vajad kindlasti ühte natuke toitvamat vahepala, siis selle jaoks on suurepärane variant toorpuder nii täisterakaerahelvesest kui ka toortatrast.

Kaerahelveste ettevalmistamine on imelihtne: sega õhtul valmis väike portsjon kaerhelbeid, taimset piima ja mõnda naturaalset magustajat ja hommikul lisa juurde marju.

Toortatar pane õhtul likku, hommikul loputa korralikult ja blenderda koos kookospiima ja marjadega ühtlaseks. Pista purgitäis toorputru käekotti ja naudi.

Täisteratooted annavad energiat pika aja vältel ja seeläbi oled palju erksam ja ei väsi nii kiiresti.

Tark mõtleb ette

Mida teha siis, kui tõesti pole aega õhtul peale tööd järgmiseks päevaks ettevalmistusi teha? Sellisel juhul pöördu tagasi soovituse juurde number üks – haara kaasa – ning hoia lauasahtlis alati väikest varu toiteainerikkaid ja heast energiast pakatavaid mahesnäkke: röstitud kõrvitsaseemneid või pähkleid, tumedas šokolaadis mandleid, jõhvikaid või ingverit. Alati tasub sahtlisse peita veel mõni toorbatoon, või pudel täismahla.

Nagu elus ikka, peab ka snäkkimisega mõõdukas olema. Üks klaas naturaalset mahla on täiesti piisav vahepala. Samuti tuleb piiri pidada tervislikkuse oreooliga ümbritsetud pähklite ja seemnete söömisega, kui lisaks heale keskendumis- ja töövõimele tahame ka vöökoha saledana hoida. Kaalukasvataja on eriti salakavalad pähklite-kuivatatud puuviljade segud.

Eelista alati värskeid puuvilju kuivatatud segudele. Nendest saad nii rohkem vitamiine kui vedelikku, tänu millele tekib kiiremini täiskõhu tunne ning väheneb ülesöömise oht.

Autor: toitumisnõustaja Laura Kivisoo, TerviseGeen

Avasta 4 lihtsat muudatust toitumises, mis aitavad sul tunda end terve ja rõõmsana!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.