Õiged suupisted panevad koosolekul aju tööle

Suhkrurohked kommid ja küpsised on levinud suupistete valik kontori koosolekuruumis või kööginurgas. Et tihedal tööpäeval jaguks energiat õhtuni ning olulisel koosolekul suudaks keskenduda ja kaasa mõelda, vajab aju aga väärtuslikumat kütust.

Aktiivne elutempo tingib näksimist – päevas, mis on täis töö ja perega seotud kohustusi, võib regulaarseteks toidukordadeks olla raske aega leida ning seepärast asendatakse need sageli näksimisega. Valede näksimisharjumuste eest – liigselt suhkrut, valget jahu ja töödeldud toite – tuleb aga mõne aja möödudes üsna tõenäoliselt tervisega lõivu maksta.

Tervisliku toitumise põhimõtete järgijate arv kasvab kogu maailmas, nii ka Eestis. Ent kui tervis ja hea enesetunne on esikohale seatud, ei tähenda see, et näksid tuleks menüüst välja jätta. Oluline on valida tervislikumad vahepalad, mis pakuvad tihedates päevades kiiret, kuid mitte koormavat turgutust ning aitavad püsida kogu päeva tegus ja rõõmus.

Mida jälgida kontorisse või koosolekulauale vahepalasid valides?

1. Aju vajab õiget toitu

Et aju töötaks täisvõimsusel, vajab see õiget toitu. Aju peamine energiaallikas on süsivesikud, mis muundatakse seedimise käigus glükoosiks. Mõeldes koosolekul aktiivselt kaasa, kulub glükoos peagi ära ning aju hakkab igatsema uue koguse järele. Siinjuures on aga väga oluline valida õiged süsivesikud, mis ei imenduks liiga kiiresti ega jätaks aju peagi taas nälga.

2. Suhkur teeb pahuraks

Tüüpilised koosolekulaua näksid on kommid ja küpsised, mis sisaldavad rohkesti valget suhkrut. Mõttetöö ja tööstress tekitavad magusaisu ning haarates suhkrurohkete kommide või küpsiste järele, viivad need energiataseme üles ja tekitavad mõnutunnet. Paraku järgneb sellele kiire langus, ent aju tööks on veresuhkru stabiilne tase ülimalt oluline.

Suhkruga tekitatud ajutine energiatulv asendub veresuhkru alanedes väsimusega, me ei suuda enam nii hästi keskenduda, muutume pahuraks ja rahutuks. Seda põhjusel, et keha toodab stressihormoone adrenaliini ja kortisooli, püüdes ise veresuhkru taset tasakaalustada. Et ennast jälle paremini tunda, on lihtne sattuda nõiaringi ning haarata jälle uus maiuspala.

Lisatud suhkruta toorbatoonid ja proteiinibatoonid on toitvad vahepalad. Magusaisu aitavad leevendada hästi tumedas õiglase kaubanduse šokolaadis näksid ning soolaseks ampsuks sobivad röstitud India pähklid ja kõrvitsaseemned.

Kasvavate magusakogustega kaasnevad aga üsna kiiresti kehakaalu tõus ja veresuhkruhäired, millest võib kergesti areneda teise tüübi diabeet. Samal põhjusel tasub piirata valge jahu, kofeiini ning rafineeritud ehk ületöödeldud toiduainete tarbimist.

Seetõttu on parimad magustajad looduslikke suhkruid sisaldavad puuviljad, mis annavad olulisi toitaineid ja vitamiine ning kõhtu pikemaks ajaks täitvaid kiudaineid. Puuvilja kõrvale sobivad hästi taimse valgu allikad, näiteks pähklid ja seemned, mis aitavad süsivesikutel aeglasemalt imenduda ning hoiavad näljatunde kauem eemal.

Valgest rafineeritud suhkrust on toitainerohkemad ka magustajad, milles on säilinud suhkruroos sisalduvad vitamiinid ja mineraalid, näiteks roosuhkur.

3. Lisaained koormavad organismi

Tavatööstuses lisatakse toitudesse mitmeid kunstlikke lisaaineid eesmärgiga parandada toidu maitset, lõhna, värvust, struktuuri ning muid omadusi ja pidurdada riknemist. Sageli kasutatavad lisaained on näiteks värv- ja säilitusained ning maitse- ja lõhnatugevdajad.

Mahe- ehk ökotoit on looduspuhas – vaba kunstlikest lisaainetest ning seeläbi tervisele kasulikum. Mahetoidul on suurem toiteväärtus, see sisaldab rohkem vitamiine, mineraale ja antioksüdante ning maitseb ja lõhnab ehedalt. Looduspuhast ja toitainerikast ökotoitu süües kaob ka vajadus pideva näksimise järele ning oht süüa liiga palju.

4. Vesi annab ajule energiat

Suupistetest olulisem on, et kontori- või koosolekulaual oleks värsket puhast vett. Vesi hoolitseb rakkudesse hapniku transportimise eest. Juues piisavalt vett, töötab aju paremini, me suudame hästi keskenduda jne. Kui tekib tunne, et pea on paks ja uimane on olla, piisab sageli vaid klaasi vee joomisest. Ka peavalude kõige tüüpilisem põhjus on vedelikupuudus.

 

Avasta 4 lihtsat muudatust toitumises, mis aitavad sul tunda end terve ja rõõmsana!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.