8 viisi, kuidas saad kookosõlist kasu nii tervisele kui ilule

Kookosedžunglisse selgus majja – mis on mis?

Pruun munakujuline kookospähkel on suurepärane tooraine tervise ja ilu heaks. Nii kreemjas piim kui ka väärtuslik õli on asendamatud toiduainena, naha- ja juuksehoolduses, samuti ka suuhügieenis. Kookosõli ja -rasv on hindamatu küllastunud rasvhapete allikas, eriti veganitele, kelle toidulaualt puuduvad loomse päritoluga road. Kookosõli muudab toidu „ümaramaks“, veidi magusamaks, lisab ka tavalisele praekartulile hõrgu maitse, rääkimata suppidest, hautistest, magustoitudest, küpsetistest jne.

  • Kookosmahl on noore kookospähkli sees olev vedelik, mida on hea otse pähklist kõrrega juua.
  • Kookosvesi või jook võib olla sama, kuid sellele võib olla lisatud vett. Müügil on erineva nimetusega tooteid, ent peamine, mis neid eristab, on naturaalse vedeliku sisaldus.
  • Kookospiim on vanema kookospähkli sisu suurema koguse kookose viljalihaga.
  • Kookoskreemis on tahke viljaliha osakaal suurem, see on paksema konsistentsiga. Külmikus hoituna kookoskreem pakseneb, tahke osa tõuseb pinnale, alla eraldub vedelik.
  • Kookosõli on kookosest välja pressitud õli, mida edasi töödeldes saadakse kookosvõi (ingl k cocoa butter). Õlide puhul tasub alati jälgida, kas on tegemist rafineeritud või rafineerimata õliga. Rafineerimine pikendab küll säilivust, kuid vähendab kasulikke ühendeid ning võib jätta tootesse keemilise töötlemise jääkaineid. Kasutades mahesertifitseeritud rafineerimata esimese külmpressi kookosõli, võid olla kindel, et selles on säilinud kõik kookosõli kasulikud omadused ning see on vaba keemilise töötluse jääk- ning teistest lisaainetest.

Kas kookosõli või -rasv?

Kookosõli ja kookosrasv on sageli kasutusel sünonüümina. Temperatuuri tõustes 24–25 kraadini hakkab kookosrasv pehmenema, kuni muutub läbipaistvaks õliks. Külmas ja jahedas kookosõli tahkestub ja muutub valgeks ning läbipaistmatuks massiks. Toatemperatuuril jääb kookosõli pehmeks, seda on kerge kasutada leivamäärdeks või asemel, küpsetistes, praadimisel.

Tahkestumisvõimet saab hästi ära kasutada toorkookide ja pudingite valmistamisel. Küpsetamata koogid, kuhu on lisatud kookosõli, säilitavad oma vormi, kui neid 3–4 tundi enne serveerimist külmikus hoida. Kookosõli muudab koogi rammusamaks, selles sisalduvad magusained imenduvad aeglasemalt.

Kookosõli on oma struktuurilt väga stabiilne. Õli suitsemispunkt on 177°C, seega saab seda kauem kuumtöödelda, ilma et õli kasulikud omadused muutuksid või tekiksid kuumutamise käigus kahjulikud ühendid. Säilitada võib kookosõli tahkena ehk tavalisel toatemperatuuril. Kuna õli on hästi stabiilne, oksüdeerub ja rääsub see tänu küllastunud rasvade sisaldusele väga aeglaselt.

Alati võiks eelistada naturaalset kookosõli, sellel on ka iseloomulik lõhn ja maitse. Rafineeritud õli on enamasti maitseta ja lõhnata ning pikema säilivusajaga.

Küllastunud rasv – tihti vääriti mõistetud

Küllastunud rasvhappeid on peetud tervisele kahjulikuks, kuna need põhjustavad kolesteroolitaseme tõusu veres ja tõstavad südamehaiguste riski. Kui toidulaborites välja töötatud margariinid ja rafineeritud õlid tulid turule, kiideti nende tervisesõbralikkust taevani. Kahjuks näitasid tarbijatele tehtud analüüsid jätkuvalt kõrget kolesteroolitaset ja haigusriski tõusu.

Inimese organism vajab rasvu nii rakkude ülesehitamiseks, hormoonide tootmiseks kui rasvlahustuvate vitamiinide (K, E, D, A, Q) transpordiks. Meie kõik rakumembraanid sisaldavad umbes 50% rasva, mis annab neile vajaliku tugevuse. Ilma küllastunud rasvhapeteta ei toodeta kehas vajalikke suguhormoone ega kolesterooli, millest sünteesitakse päevitamisel D-vitamiini, ka ei teki piisavalt sapphappeid jne.

Kookosõlis sisalduvad keskmise ahelaga rasvhapped ei tõsta kolesteroolitaset ega põhjusta südamehaigusi. Hoopis vastupidi, kookosõli aitab alandada nn halba ehk LDL-kolesterooli. Kui on vaja kolesteroolitaset langetada, ei tasu piirduda üksnes kookosõli kasutuselevõtmisega, vaid tuleks üle vaadata kogu oma toidulaud, lisada kiudainerikkaid toiduaineid, juua rohkem puhast vett, vähendada kiiresti imenduvaid süsivesikuid ja teha ka vajalikud muudatused elustiilis.

Kookosõli tuleks tarvitada 1–3 supilusikatäit päevas. Suurem kogus ei anna paremat tulemust, võib aga kaasa tuua hoopis uusi terviseprobleeme.

Hea kuumataluvuse tõttu on kookosõli ideaalne praadimiseks. Esimese külmpressi ja lõhnatu kookosõli leiad e-poest

8 viisi, kuidas saad kookosõlist kasu nii tervisele kui ilule

1. Kookosõli – kas tõesti ka kaalulangetaja sõber?

Kookosõlis olevaid keskmise ahelapikkusega rasvhappeid ei ladestata kehas. Need ei vaja transportmolekule nagu teised rasvhapped, põletatakse kiiresti energiaks ja seeduvad paremini. Õigesti doseerituna parandab kookosõli ka seedimist, toetab maksa ja neeru funktsioone ning stimuleerib kilpnääret, mis kiirendab ainevahetust ja aitab kaalu kontrolli alla saada.

Kookosõliga võiks asendada ka võid, eriti piimatoodete talumatuse puhul. Kookosõli saab kasutada klassikalistes küpsetistes, toorkookides, maiustustes, kuid ka soolastes toitudes. Kes kookosega rohkem harjunud, ei märkagi selle maitset tavalistes Eesti köögi roogades.

2. Kookosõli – pärmseene ohjaja

Kui ollakse liialdanud maiustustega või tugeva pinge all, võib sisemisest tasakaalu häirumisest teada anda tüütu pärmseen. Candida albicans ehk pärmseen reageerib nii suurele suhkrusisaldusele menüüs kui ka stressile ning hakkab kiiresti paljunema ja tekitama naistel tupevoolust, lastel soori suus, ka nahaprobleeme.

Tegelikult on sümptome palju rohkem ja kroonilise pärmseene käes kannatajaid veelgi enam. Arst võib määrata raskematel juhtudel ka ravimid, mis hävitavad aga kõik pärmseened. Kuid pärmseenteta on inimene vastuvõtlik viirustele ja nakkustele, tekivad seedeprobleemid, mis omakorda põhjustavad uusi tervisehädasid. Eriti saab kahjustada immuunsüsteem, mille tugevus sõltub 80% ulatuses hästi funktsioneerivast soolestikust.

Seenest vabanemiseks tuleb jälgida suhkru-, nisujahu- ja piimavaba dieeti, et pärmseen n-ö näljutamisega uuesti tasakaalu saada. Regulaarne kookosõli tarvitamine hoiab immuunsüsteemi tugeva ja aitab igapäevaselt võidelda loomulikul viisil viiruste, bakterite ja seente ülekasvu vastu. Toimeained kookosõlis, mis otseselt vähendavad seente kasvu, on lauriin- (44,7%) ja kaprüülhape (8%).

Kaprüülhape on üsna haruldane. Seda leidub veel rinnapiimas, millega laps saab emalt vajaliku immuunkaitse. Lauriinhape ennetab vabade radikaalide tekitatud mutatsioone rakumembraanis, mis on paljude haiguste esimeseks etapiks ja mida veel analüüsidega välja selgitada ei saa.

3. Kookosõli kasutamine suuhügieenis

Tänu antimikroobsetele omadustele on külmpressitud kookosõli tõhus ka suuhügieenis. Kookosõliga soovitatakse igemeid määrida ja loputada suud (ingl k oil pulling). Väidetavalt parandab viimane hammaste, igemete, suuõõne ja kogu organismi seisukorda, kuid nõuab kannatlikkust, kuna protseduuri tuleb teha iga päev vähemalt 20 minutit.

Koduse hambapasta valmistamine on kindlasti huvitav ettevõtmine ja vähendab ohtlike keemiliste ainetega kokkupuutest tingitud igapäevast toksilist koormust. Hambapastaks tuleb võtta viis supilusikatäit külmpressi kookosõli, sama palju söögisoodat ja 10–25 tilka eeterlikku õli, näiteks piparmünt, salvei või sidrun. Lastepastale võib lisada ka magusainet ksülitooli, mis on samuti antibakteriaalse toimega ja kasutusel ka närimiskummides.

Pastataolise konsistentsi saavutamiseks võiks lisada veel ühe teelusikatäie savi. Siin ei ole olulist erinevust, kas rohelist või valget, tähtis on, et see oleks puhastatud ja mineraalirikas. Sellist savi müüakse mahekauplustes. Mineraalide tasakaalustamiseks võib lisada ka ühe teelusikatäie naturaalset soola.

Kookosõliga suu loputamine (ingl k oil pulling) parandab hammaste, igemete, suuõõne ja kogu organismi seisukorda. Selleks sobib hästi esimese külmpressi kookosõli.

4. Kookosõli – ilu ja nooruse säilitaja

Vabad radikaalid, mis on pärit keskkonnast, põhjustavad enneaegset vananemist. Organismi kaitsevõime vabade radikaalide vastu väheneb siis, kui toidust saadavad vitamiinid, mineraalid ja teised kasulikud ained imenduvad halvasti. Kookosõli parandab B-vitamiinide, rasvlahustuvate vitamiinide, beetakaroteenide ja aminohapete imendumist – need kõik võitlevad vabade radikaalide vastu.

Kookosõli toetab ka seedefunktsiooni, mis on immuunsuse alus. Ilma rasvhapeteta vananeb nahk, kuivavad juuksed ning murduvad küüned. Sel puhul saame jällegi kasu kookosõlist, mida võib tarvitada nii sees- kui välispidiselt.

5. Kookosõli juuksehoolduses

Juustesse määrituna on kookosõli hea kõõma vastu ja tervendab lõhenenud juukseotsi. Pärast šampooniga pesemist võib teha juuksemaski. Kookosõli tuleb määrida juustesse, alustades juuksejuurtest otste poole, ja jätta peale umbes viieks minutiks. Seejärel loputa sooja veega. Kookosõli annab juustele kauni läike ja need näevad välja tervemad. Kui juuksed on elektrit täis, soovitatakse neid kookosõliga niisutada ja juukseotsi määrida. See lisab juustele pehmust ja sära.

6. Kookosõli – naha päästja

Kookosõli kasutatakse ka päikesekreemina, kuna see kaitseb ultraviolettkiirguse eest. Samuti sobib kookosõli hästi kuivemale nahale igapäevaseks niisutuseks, ent kaitseb ka põletiku eest, leevendab psoriaasi, ekseeme, dermatiiti, rasedatel hoiab ära striiade ehk venitusarmide tekkimist. Nahale tuleks õli kanda pärast pesemist, siis imendub see kõige paremini.

Soovi korral võib lisada veel aroomiõlisid, et saavutada külluslikumat lõhnabuketti. Samasugune segu sobib ideaalselt ka massaažiõliks nii jalgadele kui kogu kehale. Näo ja keha koorimiskreemi valmistamiseks sega kookosõli meresoola või toorroosuhkruga. Pärast sellist hooldusprotseduuri jääb nahk pehmeks ja värskeks.

Samuti saab kookosõli väikeses purgis kaasas kanda ja kasutada päeva jooksul lõhenenud huulte pehmendamiseks. Külmaga õue minnes määri kookosõliga kogu nägu. Ka kalleid ja kemikaalidega rikastatud silmaümbrusekreeme sobib asendama kookosõli. Kui määrid iga päev väikese tilga sõrmede vahel soojendatud õli silmaümbrusele, vähendad paistetust, ennetad kortsukeste tekkimist ja väldid tumedaid silmaaluseid.

Hea on kookosõli kasutada ka meigieemaldajana. Meigieemalduspadjakesi võid ise valmistada, kui sulatad õli vedelaks, kastad vatipadjad sinna sisse ja lased need seejärel kuivada. Selliseid padjakesi on hea kaasa võtta trenni või reisile. Kui soovid näole sära, ent meigivahendeid pole käepärast, võid kookosõli kanda ka põsesarnadele ja kulmude alla.

Lõhnatu kookosõli sobib toiduvalmistamiseks ideaalselt neile, kes ei soovi toidu puhul, nt muna praadides tunda kookose lõhna ja maitset.

7. Sobib ka meestele

Habemeajamiskreemi võid samuti poodi jätta, selle asemel siruta käsi köögikapist kookosõli järele. Määri lihtsalt kookosõli nahale ja raseeri nagu tavaliselt. Raseerija libiseb õlil hästi ja võimaldab karvad eemaldada eriti nahalähedaselt. Kuna õli teeb habemeajamismasina libedaks, hoia seda kuiva käega. Pärast raseerimist jääb nahk niisutatuks ja habemeajamisvedelikku pole vaja. Kuna kookos on antibakteriaalne, parandab see ka väiksemad haavad.

8. Küünehooldus

Seespidiselt manustatuna hoogustab kookosõli küünte kasvu ja tugevdab neid, muidugi kui ka ülejäänud menüü on tasakaalus. Välispidiselt soovitatakse õli määrida nii küüntele kui kuivama kippuvale küünenahale.

Parim on mahekookosõli

Mahetootes ei ole putukamürkide, keemiliste taimekaitsevahendite ja umbrohutõrjevahendite jääke. Kookospähkleid ei ole enne pressimist kuumutatud ega keemiliselt töödeldud ja purgist leiate ainult esimesest külmpressimisest pärit õli.

Ökosertifikaat on tagatiseks, et kogu tootmistsükkel on kontrollitud ja õli pärineb sertifikaadiga tehasest. Tavalise ja odava kookosõli tootmisel võib ekstraheerimise faasis kasutusel olla ohtlik naftapõhine aine heksaan, mille jääke võib lõpuks leida ka valmistootes.

Kookosõli kasutamiseks toiduvalmistamisel leiad meie retseptivaramust mitmeid retsepte.

Avasta 4 lihtsat muudatust toitumises, mis aitavad sul tunda end terve ja rõõmsana!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.